Talán a ténnyel kellene kezdenem: egyszer
komoly kockázatot jelentettünk Morcz Csabi vállalkozásainak. (Nagyon finoman
fogalmaztam, igazság szerint, majdnem a tönk szélére sodortuk). De hadd menjek
egy kicsinyt időrendben.
Csabival a nyolcvanas évek második felében
sodort össze bennünket a sors, ha jól emlékszem – másképp nem is lehetett –
„szépreményű” zenekar-csíránk, az Ippolit Matvejevics egy-két önálló bulijának
hangosítására vállalkozott. Határozottan tudom, hogy a legjobban megszólaló
koncertjeink voltak ezek akkoriban, szokásához híven rengeteg jó tanáccsal
látta el az együttes zenészeit, mit és hogyan ténykedjenek az alapokon. (Ha
netán makacsul ragaszkodtak egy-egy rossz beidegződéshez, Csaba a keverőpultnál
úgyis aszerint mesterkedett, ahogy az ő füle sugallta.)
A kilencvenes évek elején már számos
rendezvényt szerveztem Szolnokon, a várost zsibongó alternatív zenei élet
jellemezte. Két-három nyáron át a Tisza-híd melletti partszakaszra tereltünk
néhányszáz fős közönséget Pál Utcai Fiúkra, Rituális Rémtettekre, Udvari
Bolondokra, ilyesmikre.
Ezeket mind Csaba hangosította, s ennek
kapcsán kell visszaemlékezésem kezdő mondatára magyarázatot adnom: történt,
hogy az egyik ilyen nyári szeánsz alkalmával a motyó elektromos bekötését egy
köztéri áramforrásra Lackó barátomra bíztam, aki ugyan lelazsálta a
villanyszerelő szakmunkásvizsgát, de értette a dolgát.
Talán csak épp aznap
került valami homokszemcse a gépezetbe, cáfolandó az előbbi állításomat, mert a
tompán vibráló reflektorok és furcsán fel-le villanó ledek az erősítőkön – mint
utóbb kiderült – másodpercek híján a teljes romlás hírnökei lehettek volna,
lévén a barátom úgy megkócolta a tápvezeték bekötését, hogy tényleg csak valami
isteni gondviselés óvta meg Csaba évtizedes munkájával összehozott hangrendszerét
a szó szerinti teljes leégéstől. (Sosem felejtem, főképp, mert még aznap este
vagy százszor, aztán évekig, sőt tulajdonképpen majd két évtizeden át
olykor-olykor felemlegette: „ha leégett volna az összes cucc, azt tudod, ugye,
hogy nekem végem van... ?”
Tudtam bizony, még akkor is, ha Lackó
szavaival élve: ő „csak” átlögybölte a rendszert…)
Szerencsére megúsztuk két végfok –
javítható – meghibásodásával, s ha lehet ilyet mondani, tán még a barátságunk
is elmélyült a közös „csínytevés” okán.
Mert utána még nagyon sokat dolgoztunk
együtt, lévén 1996-tól kifundáltunk egy szabadtéri világzenei fesztivált,
(persze a Tisza-part közelében, hol máshol?).
Közel tucatnyi éven keresztül minden
augusztusban jött Csabi a kamionnyi cuccal, Zsófi haverjával, a mi révünkön
megismert, és idővel szoros munkatársává vált Krupival, hogy két-három napon át
a világ- és népzene megannyi hazai és külföldi előadójának a koncertjeit
„vezényelje” a szolnoki közönség nagy-nagy megelégedésére.
Csaba nagyon őszinte ember volt, sosem
rejtette véka alá, hogy a világzene számára zeneileg egy kevésbé szimpatikus
elegy volt, nem igazán szerette a műfajok - olykor persze valóban öncélú –
keveredését. De ez mit sem változtatott azon a tényen, hogy e markáns és
nyíltan vállalt véleménye ellenére nagy szakmai alázattal, minden technikai
részletre kiterjedő figyelemmel, a fellépő művészek és a közönség mindenkori
elismerését kivívva hangosította a fesztiválok koncertjeit. (Rafinált, öreg
róka volt persze – számtalanszor voltam szem- és fültanúja. Jött olykor a
színpadról valami agyament kívánság, vagy egyszerűen csak ifjonti
tapasztalatlanságból fakadó óhaj-sóhaj, Csaba bólintott egyet, netán
visszaszólt a mikrofonba, hogy rendben, aztán dohogott egy rövidet félhangon,
és addig mesterkedett a potméterekkel, amíg mindenki, a művész, a közönség, de
főképp ő saját maga nem volt teljesen elégedett a hangzással. Mondanom sem kell
talán, ezt leginkább úgy sikerült mindig megvalósítania, hogy véletlenül sem
változtatott eredeti elképzelésén, legfeljebb olykor „odacsalt” a fülekbe
egy-egy mindenkit megnyugtató „morczos” trükköt.)
… ahogy egykor én is „odacsaltam” őt egy
gondolat erejéig az Ippolit Matvejevics „Eső és könnyek” (Védtelen világ) című
számába:
„ Sodrás és örvény, célpont és töltény,
védtelen világunk elmerül,
törvény a mozgás, de minden megáll,
Idő Úr ellen nem véthetünk,
Névtelen tájak, roskadó házak,
A végtelen előlünk menekül,
A fény és az árnyék, őrült játék –
Morcos halállal ölelkezünk… “
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése