2018. május 12., szombat

Horváth János hangmérnök Morcz Csabáról

Csabikám!
Közeledik a 9. évfordulója annak, hogy nem vagy köztünk. Miért csak most búcsúztatlak nyilvánosan? Eleinte nem akartam, nem tudtam elhinni. Aztán halogattam, ciki volt, hogy későn szólalok meg több szeretted, barátod után. Mostanára érett meg bennem az, hogy írjak neked, rólad.

Első találkozásunkkor a szívembe zártalak – ez jó régen volt, még a 80-as években. Én egy teljesen amatőr, alternatív bandával, a Nylonnal léptem fel valahol egy moziban. Hozzá voltunk szoktatva ahhoz, hogy velünk, alterokkal a roadok általában vagy egyáltalán nem törődtek, vagy maximum gúnyos, nagyképű válaszokkal küldtek el a francba a hangbeállások alkalmával. Szakmailag általában igazuk volt, így utólag visszatekintve. :) Te egyedül keverted a frontot, monitort, a beállás alkalmával feljöttél a színpadra, hogy meghallgasd, mi szól ott nekünk. Mondtuk, hogy minden jó, kösz.njük, de csak folytattad a mászkálást a frontpult és a színpad között addig, amíg nem voltál teljesen megelégedve a színpadi monitorsounddal. Nem értettük, mert nem voltunk ehhez szokva, kicsit talán bolondnak is néztünk.

Ez a szokásod évekkel később – amikor nem zenészként, hanem hangmérnök-kollégákként dolgoztunk együtt – is megmaradt. Nagyon fontosnak tartottad mindig a zenészek színpadi komfortérzését, mert tudtad, hogy ha valaki nem érzi jól magát, vagy rossz hangerő viszonyokat hall, akkor rosszul fog játszani, előadni is, ami viszont visszahat a frontkeverésre.
Az első találkozásunk után sok év telt el, amíg a paksi Gastroblues fesztivál indulásakor csatlakoztál hozzám segítőtársnak, hangmérnöknek. Az első fesztivált még legalább 10 követte, amikor együtt dolgoztunk a felvételeken és az utómunkákon is. Pakson kívül ezután minden külső helyszíni felvételemen te segítettél, kísértél. A jelenléted mindig nyugalmat és biztonságot jelentett egyrészt a szakmai hozzáértésed miatt, másrészt a múltad olyan kapcsolatrendszert biztosított, amivel mindig rögtön megtaláltad a közös hangot azokkal a hangosítókollégákkal is, akiket én nem ismertem.

Ez idő alatt, úgy gondolom, a munkatársin kívül baráti viszony is kialakult közöttünk. Nagyon sokszor kijöttél a stúdiómba a Hajógyári szigetre csak beszélgetni is. Imádtad a stúdiók légkörét és a hangosítási gyakorlatodnak köszönhetően szinte azonnal beletanultál a stúdióutómunkákba.
Emlékszem, milyen büszke voltál arra - méltán -, hogy te keverted a később Nyugat-Európában megjelent Chris Farlowe paksi koncertlemezét.

És persze itt áll melletem a 100W Super Lead kópiád a MONA a VOX A 100 tetején, aminek a meleg hangja utánozhatatlan. Hiszen a magyar gitárosok erősítő guruként, javító-építő mesterként tiszteltek.

A MONÁ-ról Varga Jani is tudna mesélni:
Az élet, a történelem és a rockzene megítélésében gyakorlatilag egyetértettünk. A legjobbat akkor tudtuk beszélgetni, amikor hajnalban hazaértünk a stúdióba valahonnan vidékről, bepakoltunk, rendet csináltunk, majd a HÉV megállóban működő 0-24-es kocsma teraszán még ittunk egy búcsúsört a nyári hajnal madárcsicsergése közepette. 
Már az a műintézet sincs meg azóta sajnos.

Búcsúzóul elmesélem még az étterem tesztelési módszeredet, mert csak a humor nyelvén tudok most - ideiglenesen - búcsúzni tőled. Csaba, ha étterembe ment, először mindig egy adag káposztasalátát rendelt, mert úgy tartotta, hogy ha az rossz, akkor ott semmit nem tudnak jól elkészíteni. Ha meg volt vele elégedve, akkor jöhetett a babgulyás, mert mást enni őt étteremben sosem láttam. :)

Csabikám, Isten veled – de nem őszinte a búcsúzkodásom, mert még mindig úgy gondolok rád, mint aki itt van, mint akit bármikor felhívhatok.


Ölellek! [Horváth] János [hangmérnök]

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése